image_pdfimage_print

Lite låga dagar

2015-05-29 11.07.16Jag har varit lite låg de senaste dagarna… och vad gör jag när jag är låg?? Jo, jag äter. Jag äter tills jag blir proppmätt och ändå funderar jag på vad jag skulle kunna äta mer. Som tur är så har jag inte överätit kolhydrater utan jag håller mig till kvarg och ost. Jag tror att jag skulle trillat dit ännu hårdare om jag hade gått på mackorna!

Efter jag ätit och är mätt så blir jag arg på mig själv och för ett inre bråk. Min olika sidor skriker och gormar till varandra och det känns som det ända sättet att döva dom är att äta ännu mer. Förstår ni, en negativ spiral. Jag har lidit av detta i stort sätt hela mitt liv. Jag döva saker med mat och jag äter när jag är uttråkad. Jag kan alltid hitta en anledning till att äta något.

Jag har ett annat exempel, just nu sitter jag med ett problem som jag försöker lösa, ett programmeringsproblem. Jag tänkte då att jag skulle göra en paus och genast skriker någon i huvudet att jag ska kolla om det finns något att äta. Jag är fortfarande proppmätt sedan frukosten och vattnet jag tvingat i mig. Det är så otroligt jobbigt!

Det bästa vore ju att ge mig ut och springa MEN det öser verkligen ned… så mycket att det till och med regnar på fönstren. Ja, jag vet… det går att springa i regn också MEN jag är ju lite låg och omotiverad, därför behöver jag endorfinerna men det är för jobbigt att skaffa dom. Ologiskt? Nja, hos mig är det logiskt… nej, jag skojar bara! Jag vet vad jag måste göra men det tar emot!

Nu skiner solen och jag tror att jag snörar på mig skorna. Jag är ju redan ombytt! Det värst som händer är ju att jag blir blöt! 

Tjingeling!

Hanna

God morgon

Idag har jag redan tagit på mig träningskläderna. Jag har inte tränat sen i onsdags! Det är nog därför jag känner mig lite nedstämd.

Det blir ett löppass, jag håller på med en träningsplan som finns i en app. Det är från soffan till 5 km på 30 min. 12 veckor med ca 4 pass i veckan. Jag har väl lyckats få till 3 och är innen på vecka tre.

Lite spännande ska det bli i morgon. Då ska jag föra ett fys test. Det betyder att jag ska springa så långt jag kan på 12 min och sedan ska tydligen programmet anpassas efter min form. Visst låter det spännande!

Nähä, dags att borsta gaddarna och köra kidsen till förskola och skola.

Ha en skön tisdag!

Tjingeling!

Hanna

En eftermiddag i solen

Just nu sitter jag och väntar på barnen och gubben. De är på kosafari.

Kyrkan har vårfest och vi har varit och hämtat Isacs bibel.

Det är så skönt med familjegudstjänster, predrikan görs med dockteater och de förklara så alla förstår. Jag är inte så kyrklig av mig så detta är lagom mycket kyrka för mig. Det gör inget att barnen pratar och inte kan sitta still.

Efter gudstjänsten så fikade vi i gräset. Barnen springer omkring och leker… det finns olika stationer, såsom spikning, fiska med magneter, kasta boll och kosafari.

Kosafari är egentligen trakorssläp i kohagen! Isac har pratat om detta hela veckan och nu är han nog nöjd.

Tjingeling!

Hanna

Självkänsla

För ett par år sen så hade jag väldigt låg självkänsla. Mitt liv var i kaos och jag längtade efter familj och allt vad det innebar.

jag gick då till en livscoach och började skriva en Jag är bra-bok. Jag skrev i flera år men när jag blev uppsagd för snart tre år sen slutade jag. Jag vet egentligen inte varför, då om något behövde jag min självkänsla och mitt självförtroende. Depressionen var ett faktum, sedan blev livet ljusare igen och jag startade företaget. Jag fick cancerbeskedet och nu är jag tillbaka på topp igen. Men självkänslan är lite skadad för jag tvivlar på mig själv och företaget. Jag började då skriva igen. Tänker att jag behöver självkänsla och självförtroende för att kunna få fler kunder och framföralllt våga ringa kunder.

Det var ett snabbt inlägg… jag ska nämligen till frisören!

Tjingeling!

Hanna

Träningspass

Ett träningstips… jag har fått det från Olgas Facebook.

Nybörgare: jobba 30 sek, vila 15 sek. Vila 90 sek efter varje cirkel, totalt 3 varv.
1. Burpees
2. Utfall med hantel, bakåt
3. Armhävningar
4. Sidoplanka, hö
5. Sidoplanka, vä
6. Jumping jacks
7. T-plankan
8. Mountain climbers
9. Knäböj
10. Plankan

Tar ca 30 min… inga ursäkter..!

Hanna