Sköldkörteln och hormoner

Som ni vet så har jag Hypotyreos. Det betyder att jag har en underfunktion på min ämnesomsättning. Jag har googlat och googlat för att hitta problem till varför min viktminskning är så trög. I dagsläget fungerar den som jag vill men förut så fattade jag inte varför. Jag antar att jag ligger bra i min medicinering just nu. Men sköldkörteln och hormoner är ett intressant ämne. Så jag har sammanställt lite info till er…

Progesteron

Progesteron är ett steroidhormon som bl.a. bildas i äggstockarna. Progesteron fungerar också som förstadium till bl.a. testosteron, östrogen och kortisol. Ett steroidhormon som progesteron bildas av kolesterol, dvs blodfetter. Bristen på progesteron ger en för stor dominas av östrogen. Detta påverkar sköldkörtelhormonet, T3, negativt och leder till en sämre ämnesomsättning.

Sköldkörtelhormon

Sköldkörtelhormonerna T3 och T4 styr energinivån i kroppen och obalans i T3 och T4 kan ge trötthet, frusenhet, depressioner och svettningar. Kortisolmängden ökar om progresteronnivå är låg och kortisolet stoppar viktminskningen. Med låg östrogennivå ökar insulinproduktionen vilket leder till ökad fettinlagring. Det är östrogen och progesteron som avgör om sköldkörtelhormonerna fungerar eller ej. Obalans i hormonerna skapar alltså mer fettvävnad, sämre ämnesomsättning och håglöshet (som kan leda till småätande)

För att kroppen ska producera progesteron behövs kolesterol, dvs bra fett till kroppen.
Om kroppen får tillräckligt med progesteron, bildas även tillräckligt med östrogen. Vilket leder till att T3 och T4 fungerar normalt och ger bra ämnesomsättning.

Ghrelin

Ghrelin är hormonet som reglerar aptiten. Studier har visat att sömnbrist ökar ghrelinproduktion vilket gör att aptiten ökar och att produktionen av leptin minskar.

Leptin

Leptin är fettförbränningshormonet och är motsatsen till ghrelinhormonet. Leptin tillverkas i fettcellerna och skickar information till hjärnan om hur mycket bränsle det finns i form avlagrat fett. Vi låga nivåer av leptin känner vi hunger och således vi höga känner vi mättnad. Leptinet reglerar ämnesomsättningen, det betyder att vid låg leptinnivå tror kroppen att du svälter och sänker ämnesomsättningen.

  • Tänker du konstant på mat?
  • Tänker du alltid på nästa mål mat?
  • Äter du sånt som du vet att du inte borde?
  • Kämpar du dagligen med att äta rätt och balanserat?
  • Lever du för att äta?

Då har du antagligen lepitinproblem. Här är några tips för att återställa leptinbalansen.

  1. Ät aldrig efter middagsmålet
  2. Ät endast tre mål om dagen, inga mellanmål
  3. Ät lagom stora portioner, inga omtag!
  4. Ät frukost med protein
  5. Minimera kolhydraterna särskilt sädesslagen.

 

Hanna

Mina morgonrutiner

God morgon!

Har ni några speciella morgonrutiner? Jag har haft tidigare och har bestämt mig för att skaffa mig nya och sköna rutiner på morgonen. Jag har länge känt att jag inte riktigt hinner med på morgonen och har bestämt mig för att gå upp kl 06 varje vardagsmorgon. Förutom då jag jobbar för då behöver jag inte tänka på någon annan än mig själv.

Så här blir mina rutiner:

Kl 06.00: Vaknar, sträcker på mig och dricker citronvatten. Här har jag skrivit om fördelarna med att dricka citronvatten.

Kl 06.30: Duscha och klär på mig.

Kl 07.00: Väcker barnen och bäddar sängen. Fixar håret och sminkar mig.

Kl 07.30: Äter frukost med barnen, fixar frukt till barnen.

Kl 08.00: Åker till skolan med barnen.

Kl 08.30: Planerar dagen i min BuJo.

Va tänker ni då? Inga sociala medior? Nä, jag ska försöka att välja bort det då jag känner att jag fastnar där varje morgon och sedan blir vi sena… igen!

Jag hoppas att det fungerar. Önska mig lycka till!

Hanna

Äpple, kanel och citroner

Jag gjorde ett så gott vatten igår på kvällen. Jag lät det dra över natten och det blev så gott! Smakade inte så mycket äpple, men kombinationen citron och kanel är gudomlig. Nu sitter jag här framför datorn med ett stort glas citron och kanel-vatten som ska hjälpa min förbränning. Äh, det kanske bara är humbug men det är gott och jag får i mig vatten… dubbel jackpot!

Jag ska jobba med HaWebbs nya webbplats, snart är den klar! Tjoho, jag har jobbat med den under sommaren och velat lite fram och tillbaka. Men nu så började det blir bra. När man jobbar som designer så är jag iallafall väldigt kritisk mot min egen webbdesign och innehåll. Jag har mycket lättare att hjälpa kunder, men det är väl så… skomakarens barn, eller hur?

Nu undrar ni kanske hur jag gjorde detta underbara vatten? Här har ni receptet:

Citronvatten med äpple och kanel

 1 liter port.
Ingredienser:
  • 2 st gröna äpplen
  • 1 st citron
  • 1 liter vatten
  • 2 st kanelstänger
Instruktioner:
  1. Skiva äpplet och lägg i en tillbringare.
  2. Pressa citronen i tillbringaren.
  3. Fyll på med 1 liter vatten.
  4. Lägg i kanelstänger.
  5. Låt dra över natten.

 

Hanna

Lymfterapeut

Lymfödemet som jag redan har berättat om har inte blivit bättre. Med för drygt två veckor sedan träffade jag en lymfterapeut. En jättegullig tjej som hette Anna. Hon var faktiskt född på som samma dag som mig fast hon var 5 år yngre. Ännu lustigare var faktiskt att hennes man hade exakt samma födelsedag, år och allt. Mycket lustigt och ovanligt. Jag är ju ändå född i december. Han hette dessutom Hanna i efternamn!!!

Nä, skojar bara. Han hette inte Hanna i efternamn!

Benen mättes och kompressionsstrumpor beställdes och Anna förklarade lymfsystemet för mig. Kompressionsstrumpor fungerar så att vävnaderna kring lymfödemet trycks samman och detta ska då hjälpa lymfkörtlarna.

Lymfsystemet har två huvudfunktioner, dels att bilda celler som skydda mot infektioner och dels att transportera och rena vätskan som kallas lymfa. I och med att jag har opererat bort 14 lymfkörtlar i höger ljumske och 13 st i vänster så när vätskan som finns i benen ska transporteras och renas så finns det mindre antal körtlar i mina ljumskar och därför hamnar vattnet (lymfvätskan) “på kö”. Kroppen bildar 2-4 liter lymfvätska varje dag så det är ju inte konstigt att det blir “trafikstockning” i ljumsken. Då måste jag ju hjälpa till! Kompressionsstrumpor och ljumskmassage är två sätt.

Hur mår jag?

Innan jag började använda kompressionsstrumporna så tyckte jag att benen kändes tunga och att det gjorde ont i dom. Kanske inbillning men när jag tog på mig mina gamla kompressionsstrumpor så lättade trycket. Men strumporna “korvar sig” i knävecken och det är varmt. Men snart kommer ju hösten och vintern så det borde inte blir något problem.

Anna sa att jag skulle försöka att använda kompressionsstrumporna när jag springer och jag har testat både mina gamla och de nya. Det fungerar ganska bra men jag får kramp i fötterna men som sagt benen är ju lättare så det är väl lite pest eller kolera.

Tjingeling!

Hanna

Äntligen

nu ska jag vara lite ytlig. Jag vet att vikten är bara en siffra och att jag är fin som jag är… men allvarligt talat är det egentligen inte bara skitsnack. Jag är definitivt inte bekväm i min vikt eller i min kropp. Jag vill vara en förebild för mina barn så givetvis så snackar jag inte så här när de hör. En vacker dag så kanske de läser denna bloggen men då får jag förklara för dom.

Men om vi ska återgå till varför jag ville skriva av mig… Jag är såå lycklig att jag äntligen har gått ned under 80 kg-strecket.

Som jag har skrivit tidigare så tog jag tag i det… det gick lite trögt i början men det berodde nog mest på att jag inte var så speciellt motiverad, fast jag hade skrivit att botten var nådd så var nog inte botten nådd… I slutet på maj nådde jag botten! Jag vägde 87,1 kg! Ja, jag vet… Ett BMI på 32, enligt riktlinjer för BMI klassas detta som fetma. Så idag när jag ställde mig på vågen och den visade 79,9 kg (lägligt va!) så har jag gått ned 7,2 kg. Mitt BMI ÄR 29
och enligt riktlinjer för BMI klassas detta som övervikt. BMI är ett så statiskt mått men jag har inga jättestora muskler så BMI fungerar bra för mig.

Så hur gjorde jag då? Jo, jag gick med i matdagboken.se och sedan med i en grupp: Målvikten 2017, där rapporterar man upp och nedgångar samt sin vikt senast varje fredag. Det är lite som biggest loser, vi tävlar, fast på ett snällt sätt, vi peppar varandra och stöttar när det går dåligt. Jag är ju en sådan tävlingsmänniska så att hålla fokus på veckorna har blivit mycket enklare.

Sedan har jag gått över till att tänka lite innan jag äter och att inte äta mig så mätt! Jag äter fortfarande LCHF men försöker att ha sunt förnuft. Givetvis går det inte jättebra varje måltid men jag kämpar på.

Hanna