Efter två veckors semester

Hej på er,

Jag har nu haft semester i två veckor och vi har gjort ganska mycket saker. Det har iofs varit jättevarmt så det har blivit en del bad och då mest i Furusjö, då barnen vill kunna hoppa från en brygga.

Första veckan var tempot ganska högt och tiden gick långsammare. Kändes som det skulle bli en lång semester. Uffe hjälpte sin bror att gjuta en bottenplatta till ett förråd. Jag och svägerskan skötte “marktjänsten”. På torsdagen gjorde vi vår första utflykt. Vi åkte till Töreboda med cyklarna och cyklade längs Göta Kanal. Det var plant och lättcyklat så barnen klagade nästan ingenting. Vi började med ett fikastopp i Hajstorp. Jättemysigt att sitta jämte slussen och dricka kaffe och äta chokladbiskvi. Barnen åt glass =)

Sedan cyklade vi till Sjötorp där vi åt lunch och badade i Vänern. Restaurangen låg också den jämte slussen och det passerad båtar hela tiden. Nedanstående båt tyckte jag skulle vara lagom till mig, om jag nu vore en båtmänniska. Hur vet man egentligen det? Jag tyckte att det verkade rätt rofyllt att segla också men då skulle nog gubben och jag inte kunna hålla sams =)

Första veckan avslutades med vuxentid. Gubben och jag hade barnfri kväll och åkte ut till Tidan och hade picknick. Vi hade tänkte och grilla men med tanken på brandrisken som är nu så tog vi med en kycklingsallad som vi förberett hemma. Det blev en mysig kväll med mycket prat och skratt. Precis vad jag behövde.

Andra veckan började vi med att ta Mustangen till Tidaholm för att äta lunch. Barnen börjar “bryta” sig loss från oss så det skulle sitta vid ett eget bord. Vi åkte sedan vidare mot Hjo men fortsatte (gubben vill köra lite mer) så vi hamnade i Karlsborg och tog en glass. Där var det 32 grader varmt och det kändes som om man gick in i en bastu när vi klev ur bilen.

Onsdagen bjöd på lite sämre väder så då passade vi på att greja hemma. Gubben snickrade på altanen och taklådorna. Så att elektrikern kan installera spotlights i taket. Jag gjorde rent trappan med trallrent och en stålborste.

Före

Efter

Visst blev det skillnad? Jag var ganska mörbultad i axlarna dagen efter men det var så värt det.

Eftersom det varit så varmt de senaste dagarna/veckorna så har det inte blivit så mycket cyklande som vi ha velat. Så igår bestämde vi att vi skulle cykla innan frukost medan det fortfarande var svalt. Jag gjorde då den klantig grej och för handlöst över styret och slog i axeln och tappade andan. Det hördes ett knakande och jag trodde först att jag brutit nacken men när luften kom tillbaka och gubben slutat skälla så kunde jag ta mig upp och vi fortsatte hem. Jag cyklade faktiskt men det gick långsamt. Väl hemma så ringde jag vårdcentralen och fick komma ned direkt. En läkare kollade på mig och skickade mig till röntgen. Hon var orolig för att nyckelbenet hade gått av. Men efter röntgen av axel och nyckelben hittade de inga frakturer. Jag träffade jourhavande läkare på ortopeden och då insåg vi att jag även hade ont i ryggen så det blev att gå tillbaka till röntgen och även röntga ryggraden och bröstkorgen. Men även där så var jag hela. Kommer ha lite ont ett tag och det går ganska bra men att sträcka sig efter saker och att klä vänsterdelen är svårare och gör ont. Jag är bara glad att det inte blev värre!

Det var semestern så här långt snart bara två veckor kvar…

Hanna

Self care

Tiden går verkligen snabbt fram. Jag har på sista tiden längtat efter att ha tid att blogga lite mer. Men jag funderar också på om blogg kanske är förlegat. Jag inser att det kvittar egentligen då jag bloggar ju mest för min egen skulle.

Men när jag har så mycket att göra så önskar tid för självomsorg. Jag har då tänkt ut 15 st snabba self-care idéer.

  1. Gör en komplimangslista med komplimanger som nära och kära sagt om dig.
  2. Molmtitta, ligg på rygg och bara titta på molnen.
  3. Fixa en störande sak i ditt hem, t.ex. en sladd som hänger, en låda som fastnat eller en trasig glödlampa.
  4. Avsluta dagen men en minimeditation; en minut med total medvetenhet om dina tankar och känslor; en minut fokuserad på aningen och en minut medvetenhet om hela kroppen.
  5. Rensa sociala medior på negativa personer, personer som suger energi och/eller får dig att må dåligt på något sätt.
  6. Dansa; sätt på din favoritmusik på hög volym och bara dansa hejdlöst.
  7. Aktivera trygghetssystemet genom att smeka dina armar, om det känns konstigt så smörj in dig =)
  8. Lapa sol i 15 min, gör underverk för oss i kalla klimat.
  9. Skratta, läs en rolig historia eller tecknad serie.
  10. Ta en powernap, 10-15 min sömn minskar din sömnskuld och gör dig redo för resten av dagen.
  11. Hjälp någon, bär en väska; öppna en dörr eller handla lite mjölk till grannen.
  12. Kom i kontakt med dina känslor; sitt tyst och bara känn efter vilka känslor du har.
  13. Ta en SPA-dag, hemma eller på salong.
  14. Egentid, ta en timme då du koncentrerar dig på sådant som ger dig energi; läsa, utöva din hobby, gå på museum/galleri, ta en promenad.
  15. Planera en weekendresa, behövs ingen förklaring =)
Hanna

Senast inlägg på Insta