Oj, vad dagarna går fort när det är semester. Jag har tänkt att berätta om vår stugcamping i Karlsborg förra veckan.

Vi åkte ifrån Mullsjö efter lunch och var framme i Karlsborg vid 15-tiden. Vi checkade in i stugan som var mycket mindre än vad jag komihåg. Vi lastade bara av lite väskor innan vi åkte handlade mat och vin. Jag hade förberett en kålpudding så den värmde vi och kokade potatis och gjorde sås. Det blev sås på påse men bara för att jag inte vill ta med hela så mycket saker. Det var trångt vid bordet och det fanns “bara” fyra av varje bestick så det blev lite komplicerat att lägga fram bestick till alla kastruller och skålar. =)

Gubben och jag satt på uteplatsen och pratade och mös. Barnen var på lekparken och lekte. Senare på kvällen så gick vi ned till kanalen och tittade lite. Vi försökte boka bord på Idas Brygga men det var fullt. Vi skrev upp oss på reservlistan och hoppades på att vi skulle bli uppringda. Det är skulle vara Allsång vid kanalen dagen efter så det var därför det var fullt.

Vi hittade en lekplats till och där lekte barnen igen. Vi spatserade utmed hamnen och kollade på alla båtarna. Otroligt vilka båtar det finns =) Vi köpte glass och gick tillbaka till stugan. Barnen hade lite svårt att komma till ro, de klättrade upp och ned i våningssängarna. De skulle läsa sedan skulle de inte läsa, det kollade vad vi gjorde ute och de gick in igen. Fram och tillbaka.

width=

Jag tror klockan var 22 innan de somnade helt utmattade. Gubben och jag gick också och la oss tidigt. Det hade varit en lång dag.

Dagen efter hade vi tänkt att gå till stranden men vädret var molnigt så vi bestämde oss för att åka till Forsvik. När vi kom så åkte precis en stor båt, Juno, upp i slussen. Fascinerande det där med slussar och Göta Kanal. Vi gick en sväng och hamnade på Forsviks Bruk. Forsviks bruk är ett levande museum där man kan se arbete i smedja och gjuteri och även följa arbetet vid Forsviks Varv. Vi fick gå ombord på Hjulångaren Eric Nordevall II och titta på hur det såg ut i hela båten.

Hjulångaren Eric Nordevall II

Vi åt lunch på Forsviks Café & Mat. Supertrevligt med möbler som inte passade och en uteservering precis vid kanalen. Barnen gillade att kolla på alla båtarna som åkte nedåt i slussen.

När vi kom tillbaka till campingen, eller lägret som Isac kallade campingen så spelade vi bangolf. Gubben vann med 3 slag, så det var jämnt. Barnen hade sådär koll. Vevade hejvilt. Men det kanske inte är så konstigt de har väl spelat typ tre gånger.

Tillbaka i stugan så sprang ungarna till lekparken. Gubben och jag drack kaffe. Vi bestämde att vi skulle försöka vara på Idas Brygga vid 17-tiden för att säkert få ett bord. Knotten var jobbiga redan på eftermiddagen =( Jag brukar inte lida av knotten men det var jobbiga vid stugan.

Resten av eftermiddagen så sprang ungarna fram och tillbaka från lekparken och stugan. När jag tänkte börja göra i ordning mig inför middag så ringde servitrisen från Idas Brygga och sa att vi hade ett bord till kl 18. Så det blev ju perfekt.

Vi kom till restaurangen och den var inredd i ett marint tema, perfekt för en restaurang jämte kanalen. Allsången började vi halv sju, men vi hörde inte så mycket då vi satt inne och tur var väl det för det började regna precis när vi kommit. Men barnen gick ut och in, för att kunna höra allsången och Magnus Carlsson.

På vägen hem så stod han där och skrev autografer. Jag var snabbt framme och tog en bild. Kolla vad bra den blev ändå.

width=

Kvällen avslutades i stugan och barnen somnade ganska snabbt. Gubben och jag satt uppe med tända ljus och prat.

När vi vaknade på lördagen, så regnade det. Vi hade tänkt att åka till Karlsborgs Fästning men vi sparar den till en annan gång. Vi städade stugan och åkte hem. Dagen var regnig så vi kollade filmer på Viaplay och satt i soffan resten av eftermiddagen.

Idag skiner solen och barnen har redan börjat spring/cykla i vattenspridaren. Idag blir det varmt att gräva stolpar till altanräcket.