Efter en hel veckas semester hade vardagen redan börjat kännas avlägsen. Dagarna hade fyllts av sommarkänsla, lugna morgnar och tid att komma ikapp hemma. Vår midsommarhelg med mustangtur i Småland blev sedan något alldeles eget, med traditioner, familjetid och små ögonblick som jag gärna vill spara i minnet.
Midsommarafton
Dagen började med en promenad runt sjön. Morgonluften var fortfarande sval och lugnet låg kvar över vattnet. På vägen hem stannade jag till på ICA för att köpa jordgubbar, för midsommar utan jordgubbar är ju nästan som jul utan gran.

Väl hemma försvann ungefär hälften av jordgubbarna redan till frukosten. Jag höll mig till kvarg medan Uffe, helt enligt tradition, gick direkt på grädden.
Själva midsommarfirandet blev ganska klassiskt. På lunchbordet stod sill, men också köttbullar och prinskorv för de familjemedlemmar som inte delar min entusiasm för inlagd fisk. Till efterrätt blev det jordgubbar och grädde. Jordgubbstårta har aldrig riktigt varit någon favorit hos barnen, och med min glutenfria kost känns det enklare att hoppa över tårtprojektet helt. Ibland är det enkla faktiskt det godaste.

Efter jordgubbsfikan tog Uffe och jag en sväng med Mustangen. Vi slingrade oss fram på småvägar ner mot Jönköping medan solen värmde och sommaren visade sig från sin bästa sida. Efter en stund dök Bruno upp ur sin väska och kikade nyfiket ut. Det är svårt att inte le när hans lilla nos plötsligt tittar fram.

Väl inne i Jönköping möttes vi av något som nästan kändes märkligt. Staden var i princip öde. Restaurangerna var stängda, uteserveringarna tomma och gatorna ovanligt lugna. Men så är det nästan varje midsommar. Alla verkar lämna stan för stugor, släktingar och firanden på annat håll.
Vi gjorde därför samma sak som många andra nog hade gjort: vände bilen mot landsbygden igen och tog några extra omvägar hem. Det finns få saker som slår en sommarkurvig småväg bakom ratten på en Mustang.
Kvällen avslutades på altanen med något gott i glaset, prat om stort och smått och den där speciella känslan som bara riktigt långa sommarkvällar kan ge.
Midsommardagen
På midsommardagen träffade vi några Mustangvänner på Biltema i Jönköping innan vi styrde kosan mot Nässjö och vidare söderut.
Kaffeladan i Ännaryd
Första stoppet blev Kaffeladan i Ännaryd. Den platsen var helt ny för oss och hade hamnat på min lista efter att jag sett flera bilder därifrån på Instagram. Ibland ser platser nästan för perfekta ut på bild, men Kaffeladan levde verkligen upp till förväntningarna. Det mysiga caféet öppnade så sent som 2025 i en varsamt renoverad gammal ladugård och har redan blivit ett populärt utflyktsmål. Vi tog en klassisk elvakaffe, njöt av miljön och konstaterade att det här nog inte var vårt sista besök.
Därefter fortsatte karavanen mot Kosta. Där strosade vi runt en stund innan vi slog oss ner på golvet i en gammal dansbana och åt vår medhavda lunch. Bruno verkade uppskatta platsen minst lika mycket som vi gjorde eftersom han kunde springa runt och utforska området.
Just när vi satt där kom en lätt regnskur förbi. Inte tillräckligt mycket för att förstöra dagen, men precis lagom för att påminna oss om att svensk sommar alltid gillar att hålla en lite på tårna. Samtidigt blixtrade och mullrade det i horisonten.
Singoallas grotta
När vi började köra hemåt började vi fundera på om det fanns något mer spännande att upptäcka längs vägen. Efter lite googlande föll valet på Singoallas grotta utanför Lammhult. Det var ett ganska spontant beslut, vilket ofta brukar bli de bästa utflykterna. Plötsligt stod vi där vid en skogsstig och gav oss ut på ännu ett litet äventyr.
Det visade sig vara ungefär 800 meter till grottan längs en smal stig. Att jag hade kilklackar på mig kändes kanske inte som dagens mest genomtänkta beslut, men det gick ändå bättre än väntat…
Utsikten när vi kom upp var dock värd varenda svettdroppe. Naturen bredde ut sig framför oss och allt kändes nästan lite sagolikt. Jag nöjde mig däremot med utsikten och hoppade över nedstigningen till själva grottan.
När vi senare körde genom Lammhult såg vi två enorma träd som hade blåst omkull. Det såg nästan dramatiskt ut och vi började genast spekulera kring om området kanske hade drabbats av en tromb eller någon kraftig lokal vindby tidigare under dagen.
Efter Vaggeryd valde vi de mindre vägarna hem. När vi väl kom innanför dörren väntade soffan, lite serietittande och en ganska nöjd känsla efter ännu en innehållsrik semesterdag.
Söndagen
Även söndagen började med en morgonpromenad. Jag tycker verkligen om att få motionen avklarad tidigt på dagen, särskilt när sommarvärmen gör eftermiddagarna betydligt tyngre. Bruno verkar också uppskatta de svalare morgontimmarna.
På eftermiddagen träffade vi fler Mustangvänner för grillning i deras trädgård. Värdparet hade dessutom planerat en liten biltur, så efter maten fick bilarna komma ut på vägarna igen.
När vi kom tillbaka väntade jordgubbstårta och ännu fler skratt runt bordet. Samtalen gled mellan allt möjligt, men en hel del handlade om sommarens kommande semestertur till Skåne. Det är något särskilt med att sitta tillsammans och planera framtida äventyr medan de pågående fortfarande pågår.
När vi kom hem senare på kvällen blev det ett avsnitt av vår serie innan jag kröp ner i sängen. Dagen därpå väntade jobbet igen, men det gjorde faktiskt inte så mycket. Helgen hade fyllts av jordgubbar, morgonpromenader, spontana utflykter, Mustangkörning på småländska småvägar och många trevliga stunder med familj och vänner. Det är de där enkla men fina ögonblicken som gör att jag kommer att minnas den här midsommarhelgen med Mustangtur i Småland länge.
Upptäck mer från Matvraket
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.












